Историята на Древния Рим ни разказва за разкош, разточителство и суеверия. Модните тенденции се сменят често под влияние на завладените народи и капризите на императора.
Римлянките и римляните стават първите, които използват дрехите не само за да предпазват тялото си от атмосферните условия, но и за да покажат социалния си статус и чувството си за естетика, както и пола си, възрастта и професията.
Посещаването на колизеума е повод да облекат най-хубавото, което притежават.
Носенето на определен цвят означава почитане на един от многото богове например:
Белият цвят – култ към Минерва, богинята на знанието.
Зеленият – Венера.
Червеният – Марс.
Синият – Сатурн и Нептун.
Модата сред мъжете
Императорът и съпругата му въвеждат модните тенденции особено сред прическите. Статуите помагат за разпространението им из огромната страна. Когато един император е заменен с друг, статуите често биват унищожавани.
Всеки уважаващ себе си римлянин желае образът му да е увековечен в статуя.
По времето на Нерон, който почита Аполон, прическите стават много сложни и за направата им се използват ролки.
Християните въвеждат къси и строги прически.
Прието е да се носи един пръстен, но някои мъже не се съгласяват с това правило и носят 16.
Дълго време панталоните не са популярни и са смятани за варварски, тъй като са носени от келтите и галите – враговете на империята. Римляните обаче имат практика да се влияят от завладените народи и да инкорпорират в своята култура елементи от тяхната. И така, към края на съществуването на Римската империя, мъжете започват да носят панталони по време на лов или яздене.
Бръсненето е нормата в това общество. Само на философите и мъжете в траур се позволява да имат брада.
Тогата
Тогата е това, с което римляните са асоциирани. Думата означава покривало. Дължина на тогата е около 5 м и ширината около 2 м.
Нужни са двама роби, които да помогнат с обличането й. Увивана е около тялото така, че едната ръка да е свободна. В началото този вид облекло е по-малко по размери, а после, с разширяването на империята, се разраства и то.
Добре поставената върху раменете тога свидетелства за спокойствие и достойнство. Зле стоящата – за тревога и разпуснатост.
Адвокатът Хортензий е особено прилежен по отношение на тогата си. Веднъж един тромав негов колега го закача случайно и разваля драпировката на дрехата. Това довежда до гнева на адвоката и дори се стига до съд и искане за обезщетение.
Тогата е носена само и единствено от свободните римляни. Това не е позволено на чужденци, дори на тези, които живеят в рамките на империята.
В началото е носена и от жени, но после това се забранява със закон.
Видовете тоги са над 20. Носени са за различни случаи, като траур например. Имало е различни тоги за отделните възрасти и професии.
Туниката
Изработвана е от вълна и е по-практичното и удобно облекло. Често носено вкъщи и по време на работа.
Мъжката туника наподобява днешната тениска. Тази на плебеите е от груба материя и тъмна на цвят, а на патрициите от лен. Военните носят по-къс вариант.
Туниката се носи под тогата.
Модата сред жените
Утрото на заможните жени е отделено за разкрасителни процедури.
На мода е бледата кожа, а климатът в тази част на света често я прави по-тъмна. Затова понякога се прибягва до избелване на кожата, както и до изрусяване на косата. А косата е изключително важна за древната римлянка. Модните тенденции по отношение на нея се сменят толкова често, че се случва прическата на статуите да бъде заменяна с нова.
Често са използвани перуки.
Римлянките традиционно носят три вида дрехи:
Туника интима – най-долу.
Стола – дълга рокля от лен с три-четвърти ръкави, носена над туниката. Драпирана е и често стегната с колан. На проститутките не се позволява да я носят, запазена е за добродетелните жени.
Пала – разновидност на шала с правоъгълна форма. Увивана е около столата.
В това общество е на мода слабото тяло и анорексията не е непозната.
Пурпурният цвят
Пурпурният цвят става символ на властта и богатството поради факта, че само влиятелните и заможните могат да си го позволят. Нерон забранява носенето му от обикновените граждани.
Високата му цена се дължи на това, че боята се добива от много рядко срещаща се раковина, вирееща край бреговете на Африка.
Материали
Поради мекия климат кожата не е търсена.
Не е така с коприната, доставяна от далечен Китай. Тя е истински символ на разкоша. Висококачествената коприна е с бял цвят и пристига от Шанхай по суша или море до Александрия. Там местните занаятчии комбинират копринените нишки с ленени и бродират платовете със злато за богатите купувачи.
Гладиатори
Смятани са знаменитости. Те не винаги са роби, а понякога са свободни римляни, търсещи слава. По тях въздишат момичетата. Понякога жените носят фиби, потопени в гладиаторска кръв, а потта им се смята за афродизиак. Смесва се с кремове и други козметични продукти.
Бижута
В първите години на империята разкошът е ограничаван със закони, но постепенно той се настанява трайно в древноримското общество.
Само знатните дами могат да носят злато и сребро.
По-скромните като произход се кичат с бижута от стъкло, ахат, кехлибар и др.
На особена почит, от времената на император Август, са перлите, наричани „сълзите на нимфите“.
Фибулите са метални предмети, подобни на безопасни игли, които от древността до Средновековието служат за закрепване на дрехите. Имат украса и наподобяват съвременните брошки.
Обувки
Те са изключително много и разнообразни и както при тогите, могат да покажат професията и социалния статус на притежателя си.
Калигите – обувките на римските легионери, могат да издържат поход от 1000 км.
Богатите жени носят обувки, украсени със скъпоценни камъни и злато.
Хигиената в Древния Рим
Хигиената е неделима от представата за елегантността за един древен римлянин.
Терми – това са обществени бани. Те възникват под гръцко влияние и стават изключително популярни.
Модата като такава все още не съществува, но някои патриции се опитват да влияят на другите.
Въпреки че в Древния Рим не е имало модни списания, нито се организират модни ревюта, модата все пак съществувала под някаква форма. Ето защо великият философ Сенека възкликва: „Не живеем, водени от разума, а от модата!“
Източници:
https://www.fibre2fashion.com/industry-article/6296/enduring-fashion-inspiration-iii
Фотографии:
Flickriver.com
Unsplash.com
picryl.com